fredag den 18. januar 2013

Hårdt arbejde ....!!

2½ times beslutsomt arbejde ligger der i denne lille portion.



Jeg havde besluttet, at i dag skulle jeg spinne en hel bane - og fik også afprøvet at "rulle" mod siden af benet.
Når hele baduljen ikke hoppede af tenen (21gr) oplevede jeg at få meget mere fart på tenen - og i det hele taget kunne jeg flere gange i dag få hevet lidt uld ud, mens tenen snurrede den rigtige vej.

Det er fint at kunne mærke, hvordan fornemmelsen for det bliver bedre og bedre - at fingrene, kroppen "husker" erfaringerne fra tidligere.

Det var fantastisk dejligt, at det lige passede med at Susanne Østergaard stod parat og var fødselshjælper for mig. Ellers havde jeg muligvis givet op, da der var flere ting, som jeg var i tvivl om.

Men en stor hjælp er det også, at Birthe P´s (GarnGalleriet) fibre er så lækre og regelmæssige.
For slet ikke at tale om hjælpen fra Abby Franquemont´s bog "Respect the Spindle" som i øjeblikket har afløst den kriminalliteratur, som plejer at være min godnat-læsning.
I nat fandt jeg ud af at grunden til at fibrene "pakker" især, hvis jeg prøver at drafte mens tenen snurrer, er at de uspundne fibre er drejet - og det behøver kun være en halv omgang.
Når jeg tjekker, at fibrene ikke er drejet, så går det meget lettere at hive dem jævnt ud, mens tenen snurrer.

Jeg vil jo have så tynd en tråd som muligt, derfor har jeg også hele tiden benyttet "park and draft" metoden, da der så er meget mere kontrol over, hvor meget fiber man hiver ud i en bestemt mængde.

Og jeg troede, at når ulden pakkede, var det fordi snoningerne for hurtigt kom ind i fibrene - inden jeg havde fået rigtig hold på dem - efter at have givet slip på tenen.
Men det er altså meget vigtigere, at udtræksulden ikke er snoet det mindste - på den anden side af holdepunktet.

Har gået en uges tid og undret mig over, at min højre pegefinger svier, ved forskellige lejligheder, f.eks når den kommer i berøring med juice, salt o.lign. tænkte slet ikke på, at det var fordi den bliver slidt :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar